Vraktunneln är en undervattenstunnel som leder från museets första plan ner till botten av Östersjön. I utställningen visas föremål från vrak efter flottans skepp. Här får du uppleva hur det kan kännas att befinna sig på havets botten, gå genom vrak och upptäcka kulturarvet som döljer sig under ytan.

Skeppsvraket som vilar under museet tros vara örlogsskeppet Prins Carl från år 1684. Det över 50 meter långa krigsskeppet seglade med omkring 600 man ombord och var utrustat med 68 kanoner. En gång var hon ett av Östersjöns mäktigaste fartyg. Idag ligger hon stilla på havsbotten och berättar sin historia för nya generationer.