HMS Hajen

Med bara tre torpeder, en toppfart på lite drygt nio knop och utan värmeanläggning skrämmer nog ubåten Hajen ingen flotta i världen idag. Men när hon sjösattes 1904 var hon ett mycket modernt och skräckinjagande sjökrigsvapen.

Sveriges första ubåt

År 1900 fick USA:s flotta sin första moderna ubåt. Den var konstruerad av John Philip Holland och den svenska staten fick snabbt upp ögonen för de stora möjligheter undervattensfartyg kunde ha. Mariningenjör Carl Richson fick det prestigefulla uppdraget att ta fram ritningar till svenska flottans allra första ubåt.

1902 beslutade den svenska riksdagen att 400 000 kronor skulle gå till projektet och i november godkände kung Oscar II ritningarna. Så började bygget på Galärvarvet i Stockholm, under stort hemlighetsmakeri och bakom ordentliga avspärrningar. Ubåten, som fick namnet Hajen, sjösattes i juli 1904.

Närbild på en rödvit livboj med texten "HAJEN" monterad på ett räcke, inomhus i ett museum. Livbojen hänger i rep och bakom den syns en del av den mörkgrå metallkroppen på fordonet.

Livboj från HMS Hajen

HMS Neptun

Med ett nytt hypermodernt sonarsystem och avancerad datorteknik var Neptun en ubåt i absolut toppklass. 1981 hamnade hon mitt i ett politiskt och militärt nervspel när den sovjetiska ubåten U137 gick på grund i Karlskronas skärgård.

Havets konung

Bygget av Neptun, som togs i tjänst 1980, gick på omkring en halv miljard. För- och akterdelarna tillverkades på Karlskronavarvet, medan Kockums varv i Malmö stod för mittpartiet och för att sätta ihop delarna.

Som färdig ubåt var Neptun nästan 50 meter lång och vägde omkring 1 000 ton. Hennes motto var "Rex Maris", latin för "Havets konung" – och ubåten hade verkligen kunglig kapacitet med världsledande teknik ombord. Neptuns sonarsystem var helt nytt och det hade betydligt större kapacitet än de system som använts av svenska flottan tidigare. Hon hade åtta torpedtuber och en helt datoriserad strids- och eldledning.

Kalla kriget och U 137

1980-talet var ubåtsjakternas årtionde i Sverige och hösten 1981 kastades Neptun rakt in i det kalla kriget. Den sovjetiska ubåten U 137 gick den 27 oktober 1981 på grund vid Torumskär i Gåsefjärden. Hela världens ögon riktades snart mot Karlskronas skärgård och under en och en halv vecka följde ett politiskt nervspel på högsta nivå mellan Sverige och Sovjetunionen.

1980-talet var en tid av riskfyllt militärt spel mellan Sverige och den mäktiga grannen i öst. Här spelade Neptun en aktiv roll -efteråt menade hennes dåvarande fartygschef att man hindrade ett sovjetiskt bogserfartyg från att ta sig in på svenskt vatten och dra loss U 137.

Vy bakifrån på en stor ubåt utställd inomhus på ett museum. Bilden visar ubåtens propeller och roder, med ett gångstråk runt ubåten där besökare går och betraktar utställningar längs väggarna. Ljussättningen är dramatisk med blå och varma toner, och en skylt på väggen visar årtalet "1988".

HMS Neptun

Se filmen om Ubåtshallen

Film om Ubåtshallen på Marinmuseum

Ubåtshallen Marinmuseum med berättarröst