Vad roligt att du vill spela vårt nya utomhusspel Ultratyst rutin! Här kan du läsa om bakgrunden till spelet och hur det går till att spela.

Ultratyst rutin är en rutin som förekommer ombord på en ubåt. Lyssnar du noga kan du höra kommandot ropas i högtalarna när du gör ett besök ombord HMS Neptun i Ubåtshallen.
När ultratyst rutin intas måste fartyget och besättningen vara så tyst som möjligt. Alla aktiviteter som alstrar ljud begränsas. Besättningen beordras att uppträda så tyst som möjligt för att undvika att bli upptäckta av andra ubåtars avlyssningsteknik, så kallade sonarer.


SpelinstruktionerUltratyst rutin sv.png

Spelet går ut på att samla så få straffpoäng som möjligt på vägen över "havet", som spelplanen kallas.
1. Börja med att dela in er i lag. Välj en person som antecknar poäng.
2. Det ena laget ställer sig på led på ena kortsidan av spelplanen. Ni är det lyssnande laget. Er uppgift är att lyssna efter fiendeubåtar som smyger sig över "havet". Ni turas om att stå först i ledet, blunda och lyssna.
3. Det andra laget ställer sig på motsatt kortsida av spelplanen. Ni är det smygande laget. Ni är nu klara för er uppgift att en och en ta er så ljudlöst som möjligt över "havet". Varje ruta ni tar er framåt ger straffpoäng, om ni blir upptäckta av det lyssnande laget. Varje rad måste beträdas, men inte alla rutor.
4. Det lyssnande laget gör sig redo att lyssna. En person i taget är lagets "sonar", alltså den som blundar och lyssnar.
5. Det smygande laget gör sig redo att ta sig över ”havet”. En lagspelare åt gången förflyttar sig över spelplanen.
6. Om det lyssnande lagets "sonar" tror sig höra en smygande spelare på väg över planen, höjer hen armen och avfyrar en torped genom att ropa ”torped!”
7. Om det lyssnande laget tar fel, alltså tror sig ha hört något även om det smygande lagets spelare stod still, får det smygande lagets spelare ta sig fritt över spelplanen, utan att samla straffpoäng.
8. Om det smygande lagets spelare faktiskt rörde sig, får det lyssnande laget in en "träff" och det smygande laget har samlat straffpoäng enligt poängschemat nedan. Den upptäckta spelaren går av spelplanen, och det är nästas tur i laget att försöka.
9. Klarar en spelare att ta sig över "havet" utan att bli upptäckt av det lyssnande laget, nollställs alla eventuella straffpoäng som laget tidigare samlat på sig.
10. När alla i laget försökt ta sig över ”havet”, räknas straffpoängen ihop.
11. Nu är det dags för det andra lagets att ta sig över ”havet” med så få samlade straffpoäng som möjligt.
12. Det lag som klarade att ta sig över ”havet” med minst antal straffpoäng vinner!


Lycka till!